ATELIERELE CONFERINȚEI 2023

17-18 mai, București, Hotel Novotel (Calea Victoriei 37B)

Let’s get emotional: How to increase individual giving (Plenary, Online, in English)

Speaker: Tom Ahern (Ahern Communications)

Dear charity: Did you make me feel something? Did you touch my heart? Did you give me hope? Did you give me a way to protest? Or give me an outlet for my anger or my fears? Or give me a movement I can join that expresses my deepest values? Did you make me feel proud? Did you give me a chance to relieve someone else’s pain? Then, most importantly, did you make me feel special and needed?
As two decades of psychological research have shown: when you make me FEEL something, I’m much more likely to make a gift to your charity. And I’ll also remain your donor longer.
But charities are often unsure how to use emotions in their appeals, thanks, and reporting. They worry about being too emotional … when in fact they’re not emotional enough. Can you go too FAR with feelings? (Spoiler alert: No.)
In this new presentation — created especially for the Romanian 2023 fundraising conference — American expert Tom Ahern will share with you a feast of successful emotion-rich fundraising communications aimed at individuals. Comes served with a side order of frank commentary.

Cum construim o relație de încredere

Speakeri: Amalia Fodor (Fundația OMV Petrom) și Mihaela Nabăr (World Vision România)

Noua formă a legii sponsorizării a adus noi oportunități de finanțare. Ce face un finanțator când există noi oportunități de investiții strategice? Ce își doresc finanțatorii, ce sunt pregătite organizațiile să își asume în termeni de schimbare mare? Această sesiune ne ajută să înțelegem din experiența unui program co-creat de World Vision Romania și Fundația OMV Petrom cum se schimbă rapid mediul finanțărilor din România, cum arată dialogul dintre parteneri și ce putem face ca să fim bine poziționați în acest nou context.

Plen de deschidere – Donatorii care ne dau putere și inspirație

Știm deja că în ultimii 10 ani, donatorii individuali și-au arătat puterea de a contribui la misiunea organizațiilor. Peste 75 de milioane de euro au fost donați în ultimii ani doar prin SMS și DD. La asta se adaugă digitalul, peer to peer și alte metode care se adresează donatorilor individuali.
După șapte ani de la ultimul studiu despre tendințele comportamentului filantropic, în deschiderea Conferinței, vă aducem cele mai noi date reprezentative la nivel național despre donatorii din România. Studiul (acum ieșit din cuptor) vine cu informații despre cum și de ce donează românii, nivelul de încrederea în organizații, motivele pentru care unii încă nu donează și ce i-ar determina sa doneze sau să doneze mai mult. Ne vom uita la cât dau, de câte ori dau și cum văd viitorul donațiilor. Cu aceste informații în fundal vom intra apoi în atelierele practice din Conferință.

Acest studiu face parte din proiectul „Fundraising – de la bani la comunități de donatori” derulat de Asociatia pentru Relatii Comunitare în parteneriat cu Institutul de Cercetare Făgăraș, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund – Romania, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă.

Digital fundraising – primii 2 ani de online

Speakeri: Irina Vasilescu (Pe Stop), Sînziana Wolff (ARC)

În martie 2021, Pe Stop a început să strângă fonduri online. A pornit de la buget 0, dar de la o idee foarte clar conturată: fetele și femeile vulnerabile cu care lucrează au nevoie de sprijin permanent, nu doar de săptămâna femeii. Așa a pornit un efort de fundraising care se întinde până în zilele noastre, care a adunat zeci de influenceri și zeci de mii de lei strânși.

Cum au reușit să aibă pestre 50% din veniturile din 2021 generate doar din online? Cum împaci timpul limitat cu nevoia de comunicare constantă? Și cum reușești să prosperi cu ajutorul donațiilor recurente de 35 de lei? Află la atelierul găzduit de Irina Vasilescu, președinte Pe Stop.

Strategia de fundraising – drumul spre bugete care cresc constant de la un an la altul

Speaker: Robert Ion (Hope and Homes for Children)

În general, ne ocupăm de multe altele înaintea planificării strategice. N-avem timp sau resurse (umane, financiare) pentru planificare, care pare a fi un lux rezervat puținor organizații. Când nu planificăm temeinic, însă, misiunea organizației și beneficiarii ei au de suferit.

În cadrul atelierului vom parcurge împreună pașii necesari pentru dezvoltarea unui plan strategic potrivit pentru organizație. Începem printr-o scurtă analiză externă, cât să vedem dacă, într-adevăr, „iarba din curtea vecinului este întotdeauna mai verde”. De pildă, cine implementează programe similare cu ale noastre? Care dintre organizațiile asemănătoare cu a noastră strânge mai multe/puține fonduri și cum comunică? Apoi, în cadrul analizei interne, vom verifica capacitatea organizațională de a implementa și comunica ce ne-am propus prin misiune, dar și cu un ochi către măsura de succes din sectorul specific din care facem parte. În pasul al treilea, luând în calcul concluziile analizelor externe și interne, vom analiza impactul programatic, iar, în pasul al patrulea, vom creiona un buget programatic și organizațional.

Facem toate acestea nu de dragul de a fi făcut un plan, pe care să-l uităm, vorba cântecului, „într-un colț, pe etajeră”, ci pentru că, planificând, servim mai bine misiunea și beneficiarii noștri.

Puterea comunității în fundrasing sau cum au strâns membrii comunității LaPrimulBebe 4 milioane de euro

Speaker: Oana Popescu (LaPrimulBebe)

Temele principale despre care vom vorbi în cadrul atelierului sunt crearea și menținerea unei comunități active, fundraising în comunitate și do’s and don’ts în licitațiile umanitare online, având la bază ca studiu de caz Comunitatea LaPrimulBebe.

Cum a strâns o comunitate de mame peste 3.800.000 euro pentru a renova și dota cu aparatură spitale de copii și maternități din țară? De ce se implică și donează părinții comunității în proiectele umanitare LaPrimulBebe? Cum sunt strânse fondurile doar prin implicarea comunității, fără sprijin din afara ei? Care sunt ingredientele unei comunități de succes? Ce înseamnă „puterea comunității”?

În cadrul acestui atelier vom aborda toate subiectele de mai sus, precum și cele adiacente ce țin de modul de selecție al proiectelor, good practices, dar și lecții învățate the hard way. Vă aștept!

Îți cunoști donatorii? Cum ne ajută psihologia filantropiei în donor care

Speakeri: Dana Gonț (Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor), George Gurescu (ARC)

Oamenii rămân împreună, atunci când se simt înțeleși, auziți, îmbrățișați. Același lucru se aplică și în cazul nostru, al organizațiilor nonprofit. Ca să construim relații de lungă durată cu donatorii, trebuie să ne arătăm curiozitatea față de ei, să-i vedem dincolo de rolul lor de donator și să le spunem asta!

În cadrul atelierului vă vom arăta cum puteți să comunicați cu susținătorii voștri, pornind de la valorile și identitățile lor. Mai mult, veți afla de ce este important ca donatorii să simtă că sunt văzuți și înțeleși, încă de la prima propoziție pe care le-o adresezi.

Atelierul este construit în jurul noțiunilor de psihologie filantropică, pe care Dana și George le-au dobândit în urma cursului de Fundraising Copywriting al Institute for Sustainable Philanthropy.

Cum creștem relația cu sponsorul astfel încât să rămână alături de noi mai mult timp?

Speaker: Andra Munteanu (Narada), Mădălina Marcu (ARC)

Un atelier despre prioritățile reale (și mai puțin cunoscute) care ne pot crește organizația de la finanțări de zeci de mii de euro, la peste un milion pe an. Despre stewardship, planuri de relație și mai ales despre cum transmitem emoția cauzei noastre către susținători.

În cadrul atelierului vom vorbi despre de ce este mult mai eficient să faci stewardship și să convingi sponsorii să te susțină recurent timp de 2,3 sau chiar 10 ani decât să-ți canalizezi toată energia pe identificarea de noi sponsori; cum se traduce stewardship-ul în practica de zi cu zi; de ce anume ținem cont când construim un plan de relație cu sponsorii pornind de la două studii de caz; când e momentul potrivit să cerem (din nou) într-o relație de parteneriat; care sunt cele mai bune practici într-un proces de stewardship și cum poți să “go the extra mile” în termeni de stewardship.

De la Niciodată Singur, spre inima donatorilor – Inteligența emoțională în fundraising

Speaker: Cătălin Dinu (Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor)

Fundraisingul are nevoie de pasiune. Fără motivația personală și cea a organizației care să ne conducă să depășim provocări, nu vom putea niciodată să câștigăm susținători. Cum canalizăm pasiunea la nivel de organizație pentru a o transforma în rezultate de fundraising și comunicare? Cum am transferat eu emoția de la nivel personal la cel de echipă, cel de comunicare în fundraising și până la inima susținătorilor la Niciodată Singur?

Vă aștept la atelier să aflați răspunsul la aceste întrebări, abordând subiecte precum relația care începe de la înțelegerea nevoilor celorlalți; motivația personală și rolul său în influențarea celorlalți; cele 5 dimensiuni ale inteligenței emoționale în fundraising; cum capeți motivație și cum o transferi echipei, chiar și atunci când intervine rutina și echipa Niciodată Singur – orientată spre cauză și fundraising.

Cum putem strânge mai mulți bani prin sponsorizări și cum ne ajută noutățile legislative?

Speakeri: Daniel Mihalache (Habitat for Humanity România), Constantin Arbans (Direct Marketing Group), Laszlo Bodor (OneKind)

Companiile din România pot susține cauze sociale fără niciun cost, prin direcționarea către ONG-uri a 20% din impozit.
Pentru că este important ca mesajul din partea cauzelor să ajungă la cât mai multe companii, într-un timp scurt, direct mailing-ul rămâne principala metodă prin care organizațiile pot solicita sponsorizări companiilor într-un mod eficient.

Potențialul neexploatat al facilității fiscale este încă imens iar organizațiile pot atrage fonduri considerabile dacă reușesc să ajungă la cât mai multe companii, cu un mesaj puternic emoțional. Chiar dacă metoda este una costisitoare, rezultatele arată că investiția este una dintre cele mai eficiente. Mai mult, unele dintre recentele modificări legislative ale facilității fiscale sunt în avantajul organizațiilor, crescând fondurile care pot fi atrase.

În cadrul atelierului vom vorbi despre ingredientele unei campanii de direct mailing de success, despre ce trebuie să facem după încheierea campaniilor pentru a dezvolta relații pe termen lung cu acele companii care s-au alăturat cauzei și despre recentele modificări legislative (inclusiv D177).

Galantom 3.0. Peer-to-peer și instrumente digitale noi pentru atragerea donațiilor. 

Speakeri: Gabriel Solomon (OneKind), Laszlo Bodor (OneKind), Larisa Dumitru (Hope and Homes for Children)

Cum să îți transformi fanii în fundraiseri care să strângă fonduri pentru organizația ta și să transmită în comunitate emoția cauzei, prin metoda peer to peer? Cum poți integra metoda în strategia de fundraising a organizației? Ce mai e nou în materie de evenimente și campanii de peer to peer? Venim cu răspunsuri la aceste întrebări și vorbim despre campania prin care David Popovici a reușit să strângă aproape 45.000 Euro pentru Hope and Homes for Children. De asemenea, îți prezentăm 2 noi instrumente dezvoltate sub umbrela Galantom, care te pot ajuta să atragi noi donatori: formularul de donație cu recurență pentru site-ul organizației și aplicația pentru donații cu cardul prin POS.

Mindset change: cerem versus oferim. O nouă perspectivă asupra fundraisingului

Speakeri: Dana Pîrțoc (ARC), László Bodor (OneKind), Andrei Roșu

Chiar şi cele mai mici acte de generozitate duc la o serie de modificări la nivelul creierul care fac oamenii mai fericiţi. Iar generozitatea e în fiecare om, doar că foarte multe persoane au nevoie de o inspirație pentru ca generozitatea lor să iasă la suprafață. Și asta este oportunitatea pentru noi, organizațiile, de a oferi acea inspirație pentru cât mai mulți oameni, dându-le ocazia de a se implica.

Pe de altă parte, odată ce o persoană a făcut prima donație pentru o cauză în care crede, devine responsabilitatea organizației de a o ține aproape de cauză și de a o ghida într-o călătorie care poate dura toată viața și uneori dincolo de ea (donor journey). Este o responsabilitate față de organizație, pentru că cel mai eficient fundraising este cel care se bazează pe implicarea pe termen lung a donatorului. Dar în același timp este și una față de donator, de a-i oferi oportunitatea de a se implica pe termen lung în susținerea unei cauze în care crede, oportunitatea de a deveni un om mai bun.

Vă propunem un atelier la finalul căruia să aveți o nouă perspectivă asupra fundraisingului. O perspectivă care vă va ajuta să vă învingeți teama de a cere bani, vă va motiva să construiți relații pe termen lung cu donatorii și să aveți un impact mai mare în demersul vostru de a schimba lumea.

Evenimentul de fundraising – o experiență memorabilă

Ioana Petrea (Fundația Regală Margareta a României), Nicoleta Orlea (Autism Voice)
Evenimentele oferă oportunitatea de a atrage și a implica oameni și companii, în diverse forme, în susținerea cauzei noastre, de a le oferi acestora experiențe care să-i entuziasmeze, să-i facă să trăiască spiritul organizației și să-i inspire pentru a contribui. În spatele unei experiențe memorabile, se află însă multe componente care necesită planificare, organizare, creativitate și muncă de echipă. Dacă vă gândiți să includeți în planul vostru această metodă de fundraising, prin acest workshop vom clarifica: ce este de fapt un eveniment, cum strângem fonduri, cine sunt participanții și ce experiență le oferim, ce buget este necesar, în funcție de ce eveniment alegi să creezi, ce relație există între efort și rezultate, care sunt etapele parcurse de la concept până în ziua evenimentului și ce se mai întâmplă după eveniment. Îți oferim exemplul a două evenimente de succes – Concertul Regal caritabil al Fundației Regale Margareta a României și Balul Bucuriei al Autism Voice.

De unde începem o campanie de digital fundraising?

Speaker: Andreea Constantin (Asociatia MAME)

Un atelier practic, în care ne uităm la structura unei campanii de fundraising digital si la pașii pe care îi facem atunci când nu avem experiență. Cum facem să construim o campanie coerentă, cum creștem numărul donatorilor recurenți în campanie și cum facem să îi păstrăm pe termen lung?

Pornind de la exemplu Asociatiei MAME, care în câteva luni de campanie a strâns donații de peste 10.000 de euro, ne vom uita împreună cu Andreea Constantin (coordonatorul campaniei) la cum se dezvolta campania Asociației, la ce s-a schimbat în modul în care organizatia își comunică povestea, la rezultatele care au apărut și la efortul făcut pentru a nu pierde donatorii.

Donatori pentru cauze non mainstream

Speakeri: Lev Fejes (Institutul de Cercetare Făgăraș), Ștefan Cibian (Institutul de Cercetare Făgăraș)

Nu e o surpriză că mulți oameni donează pentru cauze legate de copii, sănătate, educație și categorii defavorizate. Asta arată și ultimele date statistice, din studiul privind comportamentul donatorilor. Dar, același studiu ne arată că există donatori care caută cauze non-mainstreem: mediu, egalitate de gen, implicare civică, minorități. Cine sunt acești donatori? Cum arată interesele lor? Ce îi motivează să doneze? Cum putem ajunge la ei?

Sunt câteva din întrebările care își vor găsi răspunsul în atelierul susținut de Lev Fejes și Ștefan Cibian, cercetătorii care au coordonat acest studiu.

Curajul în fundraising. Cum construim un parteneriat care ne aduce 7 milioane de Euro?

Speaker: Mirela Nemțanu (HOSPICE Casa Speranței)

7 milioane de EUR. Cum faci să primești o sponsorizare de 7 milioane de EUR?

Cum gândește un director care crede în fundraising, ce obiective pune, cum urmărește implementarea campaniilor, cum își selectează oamenii și metodele, cum se implică și ce tip de relație construiește organizația cu potențialii donatori?

Mirela Nemțanu este un director de organizație care a transformat practica de atragere de fonduri în mandatul ei și vine să împărtășească cu noi povestea acestei transformări inspiraționale.

Ask me anything

Speakeri: Dana Pîrțoc (ARC), Mădălina Marcu (ARC)

Alo, donația? De ce mă lași pe seen? Asta și orice altă întrebare din activitatea ta de fundraising își găsește răspunsul la atelierul de Ask me anything, găzduit de Dana Pîrțoc și Mădălina Marcu. Avem o oră și jumătate în care colegele noastre răspund la întrebările tale, ajutate de o experiență comună de peste 30 de ani de fundraising. Așa că hai la atelier! Noi suntem cu răspunsurile pregătite, avem nevoie doar de întrebările tale.

Ce ii face pe oameni să doneze pentru mai multe cauze?

Speaker: Camelia Mateș (ARC)

Sunt persoane care doneaza lunar nu pentru una sau doua organizatii, ci și pentru șapte sau… 80.

Câți dintre români au acest comportament? Ce îi face pe ei să doneze către mai multe cauze? La ce se așteaptă ca urmare a donațiilor lor?

Sunt doar câteva întrebări la care ne propunem să răspundem în atelierul nostru, folosindu-ne de informațiile adunate din studiul sociologic și din interviurile cu donatorii.

De la povestea organizației, la donatori asumați

Speaker: Ioana Burtea (jurnalistă, Lead Stories)

Cum poate o poveste bine spusă despre organizația ta să te ajute să atragi donatorii care-ți vor fi alături pe termen lung? Cum înveți să comunici acțiuni și rezultate fără să pară că te folosești de beneficiari sau că trivializezi subiecte sensibile? Poveștile vindecă, spunea o vorbă înțeleaptă, iar scriitoarea Joan Didion a spus-o și mai bine: ne spunem povești ca să putem trăi. Ca să putem trăi și schimba lucrurile care trebuie schimbate. La acest atelier vom discuta despre vindecarea adusă de povești, despre importanța povestirii și a împărtășirii experiențelor și despre cum poate o organizație să aplice principii de storytelling în munca de zi cu zi.