ATELIERELE CONFERINȚEI 2023

28 – 29 mai, București, Ramada Parc

Plen de deschidere: Primii 20 de ani de bine

Când am început, acum 20 de ani, peste tot era teren necunoscut, multă neîncredere și teamă. Anul acesta sărbătorim de 20 de ani de când învățăm împreună să facem fundraising din ce in ce mai bine. 20 de ani în care am scris povestile incredibile ale FR in Romania, schimbând în bine viețile a milioane de oameni. Plenul de deschidere al acestei ediții aniversare a Conferinței de Fundraising este o ocazie de a celebra fundraiseri care – făcând la un moment dat alegeri îndrăznețe – au adus donatorii mai aproape de cauza lor și organizații care au schimbat istoria acestui domeniu. Cine sunt oamenii si actiunile care au schimbat felul in care facem azi bine?

Dezbatere: Elefantul din sector

Cum arată următoarea confruntare pentru a păstra prevederile legislative în ceea ce privește sponsorizările și D177 și cum ne pregătim împreună pentru următorul moment de negociere? Cum construim un Plan B pentru eventualitatea în care pierdem din facilităție fiscale? Vom vorbi despre lecțiile învățate din negocierile cu Guvernul din vara lui 2023, vom încerca să construim strategii comune pe sector, să ne uităm la scenarii alternative și la soluții punctuale.

Generația D

Speaker: Robert Ion (Hope and Homes for Children)

„Generația de azi” este mai implicată în societate decât cea a părinților lor. „Generația de azi” face voluntariat mai mult și-și ia știrile doar din social media. „Generația de azi” donează prin SMS. Dar așa o fi? În workshop-ul Generația D — cu „d” de la „donator” — analizăm câteva dintre căile prin care tinerii de 18-25 de ani aleg să se implice în activitatea organizațiilor non-profit și în societate, în general. Ne vom uita împreună la cum putem folosi mai bine în fundraising canalele de social media (TikTok, Instagram, YouTube, etc.) de unde „generația de azi” își ia informații legate de implicarea socială.

Știm să lucrăm cu agențiile de creație și PR?

Speaker: Marius Negrea (Asociația Inima Copiilor), Mădălina Gheorghe (Mantia / Mercury360), Liviu Țurcanu (Mantia / Mercury360), Elena Bubulete (Conan PR), Aura Cândea (Conan PR), Andreea Ghenoiu (Jam Session Agency), Andreea Călărașu (Jam Session Agency) 

Să lucrezi cu o agenție de creație pentru campaniile de fundraising este o experiență intensă: de multe ori avem repere diferite, așteptări diferite, iar comunicarea de FR este un limbaj pe care îl știu în primul rând ONG-urile, nu agențiile.
Cum alegem agenția cu care lucrăm? Și cum știm că avem nevoie de o agenție? De ce trebuie să ținem cont atunci când trimitem brief-ul, ca să ne facem viația mai ușoară și nouă, și agenției? Ce e important să aducem în primele discuții despre organizație, profilul donatorilor, tipul de mesaj pe care vrem să îl avem la final? Cum dăm feedback pe propunerile de campanie și pe idei, astfel încât să construim o direcție care susține efortul nostru de FR? Unde nu facem compromisuri în relația agenție-organizație? Și oare cum ar fi dacă am începe să plătim serviciile pe care acum le primim pro bono? O discuție între agenții și ONG-uri despre cum să fim mai buni unii pentru ceilalți. O discuție cu multe întrebări: o parte din răspunsuri s-ar putea să nu apară pe loc, ci abia mai încolo, sub forma de “beculeț aprins”” în momentul unei întâlniri concrete cu o agenție.

Mai întâi eu

Speaker: Mădălina Marcu (Asociația pentru Relații Comunitare)

Un atelier în care lucrăm cu sentimentul nostru de putere, ca să o putem avea cu adevărat în relațiile care ne influențează munca – cu colegii, donatorii și decidenții. De ce ajungem să simțim toată responsabilitatea, frica de a pierde ceva, dorința de a-i face pe ceilalți fericiți și să ne pierdem pe noi în proces? Vorbim concret, despre soluții din viață reală, astfel încât să începem să ne luăm înapoi puterea de oameni care produc schimbare și să renunțăm la haina strâmtă și veche de „vânzători de schimbare”. În fundraising nu vindem. Cumpărăm. Timp și viață care merită trăite pentru oameni și lumea în care trăim.

Digital Fundraising FTW – ce aduce investiția în digital

Speakeri: Sînziana Wolff (Asociația pentru Relații Comunitare), George Gurescu (Asociația pentru Relații Comunitare), Laura Fincu (Asociația Sache Vet), Alina Florescu (Asociația Sache Vet)

Dacă alegem să ne uităm spre viitor, spre generațiile de donatori care acum cresc, nu avem cum să ignorăm FR digital. Funcționează? Organic sau plătit? Se vede apusul organicului? Alegem să riscăm și investim dincolo de câteva sute de euro? Dacă da, ce înseamnă un buget de digital care să îți aducă câteva zeci de mii de euro măcar? Și cum judecăm dacă invesiția noastră aduce rezultatele dorite, dincolo de donații? Vorbim despre investiția și rezultatele în digital fundraising, specific invesiția în reclame plătite, cu studiul de caz Asociației Sache, activă în domeniul protecției animalelor.

Povești de trezit donatorii

Speakeri: Dana Pîrțoc (Asociația pentru Relații Comunitare), George Gurescu (Asociația pentru Relații Comunitare), Diana Certan (Organizația Umanitară CONCORDIA), Cristina Pașcanu (Climb Again)

Ce înseamnă o relație sănătoasă cu donatorii tăi și cum se traduce asta în fundraising eficient? Ne uităm la organizații care au construit sisteme eficiente de donor-care pornind de la nevoile emoționale ale donatorilor. Aflăm din experiența lor, cum păstrăm donatorii în povestea noastră, cum construim atașament și emoție, concentrându-ne pe valorile comune și cum ajungem acolo unde donatorii ne răspund la mesaje spunându-ne propria lor poveste.

Alegeri ambițioase în FR – cum ieși din zona de confort pentru a aduce donatori individuali în organizație

Speakeri: Camelia Mateș (Asociația pentru Relații Comunitare), Ruxandra Nan (Asociația Română pentru Nou-născuții Îndelung Spitalizați – ARNIS), Violeta Goron (Asociația Preventis)

Face-to-face fundraising este o metodă de a ne conecta la donatori individuali intr-o forma foarte personala, prin discuții cu fiecare potențial donator.
Este o metodă care aduce alături de organizații nu doar donatori, ci suporteri și ambasadori ai cauzei. În același timp, este o metodă care solicită organizația din punct de vedere financiar, al efortului depus și al logisticii necesare. De aceea, face-to-face este considerată o metodă potrivită organizațiilor mari.
Însă, așa cum veți vedea la CNF 2024, organizațiile ambițioase reușesc să aibă succes cu această metodă, chiar dacă sunt mici sau mijlocii. Unele reușesc asta având un singur angajat în fundraising. Este o alegere curajoasă să ne uităm la face-to-face FR dacă suntem o organizație mică, dar dacă ne asumăm procesul, ea funcționează.
La acest atelier, veți vedea două organizații mici și un fundraiser stradal care au adunat bugete impresionante folosind debitul direct.

Practici de finanțare la companii

Speakeri: Ela Bălan (Asociația pentru Relații Comunitare), Simona Beldiman (Fundația Bosch), Cosmina Frâcu (BRD-Groupe Société Générale), Maria Ruxandra Mihai (Lidl România)

Ca fundraiser este foarte important să înțelegi așteptările donatorului și modul în care se ia decizia, mai ales când vine vorba de donatorii corporate. Acest atelier facilitează o conversație cu reprezentanți ai unor companii despre practicile lor de finanțare. În cadrul atelierului vom încerca să aflăm care este firul roșu al investiției lor, cum își construiesc strategiile, cum aleg domeniile pe care le finanțează și cât de larg se uită la ele, cum iau deciziile, ce tip de relație vor să construiască cu organizațiile, cum le aleg și cum comunică cu comunică cu ele.

Cum arată următoarea generație de donatori

Speakeri: Denise Matu (Clubul Regal al Medicilor), Mihai Cucu-Dumitrescu (BCR Social Finance), Alexandru Mazăre (SOS Satele Copiilor România), Teofana Cepoi (Psiholog)

Un lucru e sigur despre „tinerii din ziua de astăzi”: că nu sunt fanii acestei expresii. Cum arată următoarea generație care sprijină sectorul civic? Ce cauze o interesează? Ce îi stârnește atenția? Ce o motivează să treacă de la interes la acțiune? Cum vorbim cu ea și cum construim relații pe termen lung? Cum facem loc pentru „tineri din ziua de astăzi” care devin donatorii de mâine ai organizației noastre? Doar câteva dintre întrebările pe care le vom explora împreună cu persoane tinere implicate în societatea civilă.

Călătorind prin labirintul donațiilor: Cum să atragi sprijinul persoanelor bogate

Speakeri: Christoph Promberger (Fundația Conservation Carpathia), Barbara Promberger (Fundația Conservation Carpathia)

Persoanele înstărite (cunoscute sub numele de High-Net-Worth Individuals = HNWI) au capacitatea de a contribui financiar la proiecte de conservare, artistice sau sociale fără a întâmpina prea multă birocrație. Mulți dintre ei fac acest lucru atunci când se simt conectați cu o cauză. Cu toate acestea, abordarea lor nu este întotdeauna simplă. De obicei, fiind in mare parte oameni de afaceri, sunt asaltați constant cu cereri de finanțare. Mai mult, sunt extrem de ocupați, uneori au personalități dificile si sunt obișnuiți să ia decizii de unii singuri.

Barbara și Christoph Promberger au peste 25 de ani de experiență în colaborarea cu HNWI și vor împărtăși o parte din aceasta cu noi. Vei afla cum îi poți aborda, cum să porți o discutie cu ei, cum să le prezinți un proiect și cum să menții o legătura autentică cu aceștia.

Cum putem transforma “furtuna”AI în oportunitate?

Speakeri: Dragoș Stanca (Fondator UPGRADE 100 și co-fondator Think Digital)

Explozia A.I., a robotizării, a creșterii puterii de procesare a computerelor, precum și adopția blockchains sunt evenimente importante, unice în istoria cunoscută a omenirii, care se produc simultan si par a forma o „furtună perfectă”. Următorii 5 ani vor schimba radical peisajul global – iar cei nepregătiți vor fi luați prin surprindere de valul schimbărilor care vor urma, inevitabil. Cum va fi afectată viața noastră, a tuturor, și ecosistemul organizațiilor non-profit? Care va fi impactul asupra democrației? Cum putem transforma “furtuna”” în oportunitate? Vom explora împreună cu invitatul nostru într-o scurtă prezentare
urmată de o sesiune Q&A.

Fundraising pas cu pas

Speakeri: Dionisia Sandu (Dăruiește Viață), Mihaela Pintilie (Dăruiește Viață)

Cum convingi oamenii să-ți ofere încredere și bani într-o țară în care neîncrederea este o trăsătură definitorie? Cum identifici potențialii donatori și sponsori și cum își segmentezi comunicarea pentru a fi relevant pentru fiecare în parte. Care sunt strategiile și canalele care au funcționat pentru Dăruiește Viață și ce am învățat din fiecare eșec.

Un atelier practic, cu exerciții aplicate, despre cum înveți să-ți cunoști donatorul și, mai ales, cum îți spui povestea într-un mod care să convingă și să creeze atașament.

Campanii de direct mailing

Speakeri: Iuliana Meseșan (Fundația Motivation România), Gabriela Radu (Asociația Familia SMA), Roxana Sofică (ARC)

Un atelier în care ne propunem să ne uităm la ce a adus ultimul an în campaniile de direct mailing, cum au reacționat companiile într-un an cu incertitudini fiscale și care sunt cauzele care au mobilizat fonduri. Ne vom uita de asemenea la două campanii – una care are deja un istoric de cinci ani și o campanie aflată la prima ediție. Asociația Familia SMA a reușit să strângă peste 60.000 de euro la prima campanie cu o echipă de trei voluntari. Ne vom uita la cum au pregătit campania, care au fost provocările și ce a generat succesul lor. Fundația Motivation face de 5 ani campanii de direct mailing și a ales să își crească treptat investiția. Ne vom uita la cum au abordat de la un an la altul campania, ce au învățat de la un an la altul și cum au reușit să-și crească constant rezultatele.

Alegerile care cresc bugetul organizației

Speakeri:  Zsuzsa László (Yuppi Camp), Vlad Viski (MozaiQ), Roxana Sofică (ARC)

Poate fi greu, atunci când ești o organizație mică să îți asumi riscuri cum ar fi investiția de bani și energia oamenilor din echipa în atragerea de fonduri. Nu vrem să riscăm să pierdem resurse investind în fundrasing, însă avem nevoie de fonduri ca să susținem programele pentru beneficiari. Vrem ca organizția să crească, să se maturizeze, să aibă stabilitate și putere. Cum ieșim din acest cerc vicios?

Yuppi Camp e o organizație locală care a ajuns anul acesta la un buget de 500.000 de euro strânși din comunitate după ce a luat decizii curajoase și a făcut un efort consecvent de evaluare a practicii de FR. Asociația MozaiQ se adresează comunității LGBTI din România și și-a asumat FR ca pe o prioritate deși poate fi provocator să atragi resurse din comunitate pentru misiunea lor.

Pornind de la cazul celor două organizații, vom ne vom uita la ce presupune creșterea FR într-o organizație, ce tip de decizii susțin această creștere, care sunt riscurile și provocările și ce faci atunci când lucrurile nu ies cu te-ai așteptat.

Fotografia în fundraising: puterea emoției și etică

Speaker:  Bogdan Dincă (Fotograf)

În timpul atelierului, vom discuta despre rolul fotografiei în fundraising – cum documentăm munca unui ONG, respectând în același timp demnitatea oamenilor fotografiați? Ce ajută o fotografie să aibă mai mult impact decât alta? Cât de mult contează calitatea fotografiei? În plus, vom face câteva exerciții practice cu camera foto a telefonului, pentru a înțelege mai bine câteva principii simple ale fotografiei.

Echipa de fundraising – pasiune si potential

Speaker:  Mirela Nemțanu (HOSPICE Casa Speranței)

Cum ajungi sa construiesti o echipa de fundraising eficienta?
Ce oameni, obiective, procese si actiuni avem in vedere cand ne construim strateia de fundrasiing si a organizatiei noastre? Cum ajungi sa ai o echipa de fundriasing in care oamenii sa impartaseasca aceleasi obiective, aceeasi viziune si sa isi atinga rezultatele dorite. Si mai ales…cum ajungi sa ai alaturi de tine acei oameni care au atat pasiune, cat si potential. Si cum transformam asta intr-un plan de fundraising eficient, cu o echipa de furdraising solida si structurata? Vom descoperi impreuna raspunsuri la (macar o parte) aceste intrebari.